Webres.dk © 2005

EU domæne køb - Er det nødvendigt?

Det nye .eu domæner er vel nok det mest væsentlige Top Level Domæne siden .biz og .info, men er det nødvendigt at foretage et eu domæne køb?
Nogle vil mene at hvis man i forvejen har et .com, .net, .biz eller andet internationalt Top Level Domæne, så kan man forbedre sin synlig med et eu domæne, og måske endda nå ud til et større marked (nemlig de mange europæere der bor i EU-landene). Men er det virkeligt nødvendigt at bruge sine hårdt tjente penge på at registrere sit navn med denne nye domæne endelse?

Først og fremmest afhænger det nok af hvem man er, hvilket marked man er på og hvad man vil opnå med sin tilstedeværelse på internettet. Den lokale tømmermester der kun henvender sig til eksisterende og potentielle kunder i lokalområdet, vil næppe have gavn af et eu domæne. For denne gruppe vil et sådant domæne køb formentlig bare være en ekstra udgift, medmindre man ser .eu som en mulighed for at få registreret det navn som man aldrig nåede ved de andre Top Level Domæner.

Men hvilke grunde kunne der så være til at foretage et eu domæne køb? En helt indlysende grund kunne naturligvis være at du henvender dig til det europæiske marked. Så kan .eu måske være det domæne som du har savnet.
Da .biz og .info blev lanceret var der masser der registrede navne med disse TLDs. Det er dog stadig svært at se disse relevans sammenlignet med .com domænet.

Ikke desto mindre har store spillere som Google, Microsoft og Yahoo, alle tilknyttet et .biz eller .info til deres tilstedeværelse på nettet. Uanset om det er til en seperat side eller funktion, eller blot for at holde andre fra at kunne registrere deres navn, har disse (og mange andre) virksomheder altså fundet anvendelse for .biz og .info og det samme vil man formentlig se med .eu.

Personligt er jeg skeptisk overfor at foretage et eu domæne køb, men omvendt skal man heller ikke glemme at folk stadig forsøger at gætte sig til domæner på de sider de ønsker at besøge. En undersøgelse lavet af det engelske domæne registreringsfirma, Nominet, viste at 80% af internetbrugerne ville forsøge at gætte domæneendelsen, selvom det er let at indtaste firmanavn i en søgemaskine.

Det betyder ikke det store hvis der skulle dukke en blank side op, når folk forsøger at gætte dit domæne navn, men hvordan ville du have det, hvis det var konkurrentens side der dukkede op? Set i det lys skal man måske overveje et eu domæne køb, og betale de par hundrede kroner det koster. Det kan nemlig være langt dyrere at få fat i de ønskede domæner på et senere tidspunkt, hvis de først er blevet registreret af en anden.